Nelinpelin perusharjoituksia

Sulkapalloliiton konsulttivalmentaja Lennart Englerin nelinpelin perusharjoituksia.

1. Nelinpelin puolustus 2 vs 1 kahdella pallolla

Muista hyvä ja tasapainoinen puolustusasento. Käsi ja kyynärpää vartalon edessä.

Puolenkentän harjoituksia:

2.  Laakapeliä ja nosto -> hyökkäys

Pelaajat pelaavat laakapeliä ja välillä myös pehmeämpiä lyöntejä sisään (tarkoittaa verkkolyöntejä hiukan pidemmälle verkosta). Kumpikin saa halutessaa nostaa pallon takakentälle, josta seuraa hyökkäyslyönti. Laakapelissä ja verkkotaistelussa lapa ylhäällä. Hyvä liike palloa vastaan ja aktiivisuutta!

3. Clear-lyöntejä ja hyökkäys (smash/drop)

Clear-taistelua puolella kentällä. Kumpikin saa lyödä myös pallon verkolle tai iskulyöntejä. Nämä tulee nostaa takaisin taakse.

4. Yksipuolinen smash-mylly 

Nosto – iskulyönti – smahsin palautus hiukan pidemmälle laakana – pallo verkolle laakana – uusi nosto.

Puolustavan pelaajan palautukset lyhyellä ja terävällä lyönnillä. Hyökkääjällä lapa ylhäällä oman iskulyönnin jälkeen.

5. 3 vs 1 puolustusharjoitus

Harjoitus kannattaa aloittaa ns. ”kimppapelinä”, jotta pallo pysyisi elossa. Jokaisen pelaajan täytyy olla terävänä ja lapa valmiina.

Tsemiä treeneihin!

Yhteistyössä