Lennartin laakapelit

Sulkapalloliiton RIO-ryhmän ja Mäkelänrinteen Urheilulukioryhmän konsulttivalmentaja Lennart Engler esittelee muutaman hyvän harjoituksen kaksinpelin laakapelin kehittämiseen. Engler on vahvasti mukana myös HBC:n toiminnan kehittämisessä.

Videossa käydään läpi neljä erilaista harjoitusta:

1. Puolen kentän päinlyönnit

Tässä harjoituksessa pelataan matalaa laaka lyöntiä. Pelaaja saa stopata pallon myös verkolle halutessaan.

Huomioitavia asioita ovat rento ote mailasta ja hyvä aktiivinen liike. Pelaajat pyrkivät pitämään pallon elossa – ei liian vaikeita lyöntejä!

2. Puolen kentän päinlyönnit nostolla

Tämä on jatkoa ensimmäiselle harjoitukselle. Tässä harjoituksessa pelaaja saa nostaa pallon myös taakse, johon vastustajan tulee vastata hyökkäyksellä. Smashin palautuksen jälkeen laakapeli jatkuu normaalisti.

Huomioitavia asioita: samat kuin edellisessä harjoituksessa. Nosto taakse lyödään pystymailalla, jolloin noston kaari on riittävän aktiivinen.

3. Safety-lyönnit

Harjoituksessa sparraaja pelaa pallot verkolle vapaasti (hieman pidemmälle toki) sekä valittuun takanurkkaan (kämmen tai rysty). Harjoittelija lyö takaa safetyjä vapaasti verkolle ja keskittyy lyönnin jälkeen aktiiviseen jalkatyöhön. Verkolta harjoittelija saa lyödä vapaasti verkolle, mutta edelleen hieman pidemmälle (ei verkkojengaa!). Mikäli safety-lyönti pääsee nousemaan tulee sparraajan rankaista välittömästi päinlyönnillä tai verkkotapolla.

4. Safety-lyönnit (mukana lyönti takakentälle) 

Tämä on jatkoa edelliselle harjoitukselle. Harjoittelija saa lyödä takaa pallon myös takaisin taakse. Tämän lyönnin tulee olla loppuun asti samanlainen kuin verkolle lyöty safety-lyönti. Näin lyöntiin saadaan tarvittava hämäys.

Sparraajan tehtävänä on pelata samalla tavalla kuin edellisessä harjoituksessa sekä hyökätä harjoittelijan pitkään palautukseen. Hyökkäyksen jälkeen harjoitus jatkuu verkkopelillä.

Yhteistyössä