Polvijumppa

Polvijumppa 

Suunnanmuutoslajeissa, kuten sulkapallossa, joutuu polvinivel suurelle rasitukselle. Polvi linjautuu nilkka- sekä lonkkanivelen suhteen. Huono liikkuvuus tai liika jousto nilkassa, saattaa johtaa ongelmiin polvinivelessä. Samoin voiman puute lantiossa tai puutteellinen liikkuvuus saattaa aiheuttaa ongelmia polvinivelessä. Vaikka kipu on polvessa, ratkaisu ongelmiin löytyy usein joko pakaran tai nilkan seudulta.

Miten välttyä polvikivuilta?

Tärkein tekijä harjoittelussa on tehdä liikkeet oikein (lajitekniikka). Lajit, joissa on paljon hyppyjä ja suunnanmuutoksia, kuten sulkapallossa, on pelaajan opittava ”jarruttamaan” oikein. Hypyt on aluksi tehtävä niin, että pelaaja oppii jarruttamaan lihaksilla, ei nivelillä. Pehmeä ja tasapainoinen alastulo on oleellinen osa turvallista pelaamista.

Alastulossa sekä kurotuksissa on syytä kiinnittää huomiota linjaukseen. Esimerkiksi verkkoaskel tehdään niin, että polvi linjautuu 2. varpaan suhteen eteenpäin samassa linjassa lonkkanivelen kanssa.

Harjoittelun määrän lisäämisessä on myös oltava tarkka, liian rajut ja puutteellisella tekniikalla tehdyt harjoitukset, altistavat polvivammoille. Pidä huolta, että progressiivisuus on tasaista, jotta keho tottuu harjoitteluun.

Lataa harjoitusohjelma (PDF) mukaan harjoituksiin: Polvijumppa

Katso myös palautteluun liittyvät artikkelit ja videot:

Foam Roll

Perusvenyttely

AIS-venyttely

Yhteistyössä