Artikkeli: kokonaisvaltainen harjoittelu

Videon juoksulämmittely sopii hyvin alkulämmittelyn alkuun ennen muita osioita. (Terveurheilija.fi).

Jarmo Ahosen ja Jari Parkkarin artikkeli ”Kokonaisvaltainen harjoittelu parantaa urheilusuoritusta ja ehkäisee vammoja” uusimmassa Liikunta & Tiede-lehdessä käsittelee kokonaisvaltaisen harjoittelun merkitystä. Alla poimintoja artikkelista.

Tutkimusten mukaan nuorten lajinomainenharjoittelu on kohtuullisella tasolla, mutta omatoiminen liikkuminen on riittämätöntä. Lajiharjoituksissa ei ole aikaa liikunnallisten perustaitojen kehittämiselle, jonka vuoksi ne tulisikin huomioida niin urheilijan omatoimisessa harjoittelussa kuin myös alkulämmittelyjen ja loppuverryttelyjen muodossa.

Useat tutkimukset ovat osoittaneet laadukkaan alkulämmittelyn vaikutusta vammojen vähenemiseen. Varusmiehillä 2007-2008 tehty tutkimus osoitti, että hermo-lihasjärjestelmää aktivoivan harjoitusohjelman ja neuvonnan avulla kyettiin vähentämään merkittävästi varsinkin nilkka- ja yläraajavammoja. Huonoimmassa kunnossa olleiden varusmiesten nilkkavammat vähenivät jopa 83 prosenttia.

Salibandyssä vuonna 2009 tehty tutkimus osoittaa, että laadukkaalla alkulämmittelyohjelmalla, joka sisältää juoksutekniikka-, ketteryys-, tasapaino-, hyppely- ja lihasvoimaharjoituksia, voidaan vähentää vammoja jopa 80 prosenttia. Alkulämmittelyssä paranee urheilijan liiketaidot, minkä seurauksena myös urheilusuoritus paranee.

Alkulämmittelyohjelmat tulisi viedä myös nuorempiin ikäryhmiin, jolloin urheilija pystyy hyvin ottamaan vastaan hermo-lihasjärjestelmää kehittävää harjoittelua (herkkyyskaudet).

Lue artikkeli kokonaisuudessaan Terveurheilija.fi sivustolta.

Katso myös: Aktiivinen alkulämmittely

Yhteistyössä