Ravinto ja lepo

Ravintoartikkeli kuva 1.
Kuviossa on kuvattu urheilijan elämänhallinnan kannalta tärkeimmät kolme asiaa: harjoittelu, ravinto ja lepo

Ruoka on yksi urheilijan peruspilareista. Laadukas, järkevästi koostettu ruokavalio on terveenä pysymisen, harjoittelussa jaksamisen, kehittymisen, ja kilpailuissa menestymisen kannalta keskeisessä asemassa. Huipulla olevan tai huipulle haluavan urheilijan tulee kiinnittää ruokavalioon yhtä paljon huomiota kuin harjoitteluun, psyykkiseen valmennukseen, lepoon ja lihashuoltoon.

Urheilijan peruspilareista eli harjoittelusta, ravinnosta, psykkisestä valmennuksesta ja levosta juuri ravintoasioissa on urheilijoilla usein eniten parantamisen varaa psyykkisen valmennuksen ohella. Erityisesti arjen perusruokavalioon tulisi panostaa, koska fyysinen kehitys tapahtuu arkisen puurtamisen ja sitä tukevan laadukkaan arkiruokavalion yhteisvaikutuksesta. Kun syö monipuolisesti ja tasapainoisesti, on paremmat edellytykset kehittyä ja sairastumisen ja loukkaantumisen riski on pienempi.

Urheilijan ravitsemuksen tärkeimpiä asioita ovat:

• sopiva energiansaanti
• nestetasapaino
• ateriarytmit
• ravintoaineiden sopiva saanti
• muut tekijät

Ravinto vaikuttaa:

• terveyteen
• kehittymiseen
• suorituskykyyn
• jaksamiseen
• palautumiseen

Lisää tietoa:

Urhea – ravitsemusvalmennus

Terve Urheilija- ravitsemus

 

Yhteistyössä